-~ OFFSHORE

ICI J e

By The International Consortium of Investigative Journalists

IC1J is a global network of 185 investigative journalists in more than 65 countries who
collaborate on in-depth investigative stories. Founded in 1997, it extends the Center for Public
Integrity’s style of watchdog journalism, focusing on issues that do not stop at national frontiers:
cross-border crime, corruption, and the accountability of power.

Entry Elements

for Society of Publisher in Asia Awards Consideration

1. January 21, 2014

2. January 21, 2014

3. January 22, 2014

4. January 22, 2014

5. January 21, 2014

Leaked Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite

http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite

Interactive - China: Who Uses Offshore Tax Havens
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens

China’s Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens
http://www.icij.org/offshore/chinas-scandal-torn-oil-industry-embraces-tax-havens

China Leaks Stories Censored in Mainland China
http://www.icij.org/blog/2014/01/chinaleaks-stories-censored-mainland-china

How We Did Offshore Leaks China
http://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china



http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore/chinas-scandal-torn-oil-industry-embraces-tax-havens
http://www.icij.org/blog/2014/01/chinaleaks-stories-censored-mainland-china
http://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china

lllustration: TimMeko

Leaked Records Reveal Offshore
Holdings of China’s Elite

Files shed light on nearly 22,000 tax haven clients from Hong
Kong and mainland China.

By Marina Walker Guevara, Gerard Ryle, Alexa Olesen, Mar Cabra, Michael
Hudson and Christoph Giesen

January 21, 2014, 4:00 pm
http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
Chinese version: http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-wen-
jian-pi-lu-zhong-guo-jing-ying-de-hai-wai-zi-chan

Close relatives of China’s top leaders have held secretive offshore companies in tax
havens that helped shroud the Communist elite’s wealth, a leaked cache of documents
reveals.

The confidential files include details of a real estate company co-owned by current
President Xi Jinping’s brother-in-law and British Virgin Islands companies set up by
former Premier Wen Jiabao’s son and also by his son-in-law.

Nearly 22,000 offshore clients with addresses in mainland China and Hong Kong
appear in the files obtained by the International Consortium of Investigative
Journalists. Among them are some of China’s most powerful men and women —



http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-wen-jian-pi-lu-zhong-guo-jing-ying-de-hai-wai-zi-chan
http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-wen-jian-pi-lu-zhong-guo-jing-ying-de-hai-wai-zi-chan
http://www.icij.org/
http://www.icij.org/

including at least 15 of China’s richest, members of the National People’s Congress and
executives from state-owned companies entangled in corruption scandals.

PricewaterhouseCoopers, UBS and other Western banks and accounting firms play a key
role as middlemen in helping Chinese clients set up trusts and companies in the British
Virgin Islands, Samoa and other offshore centers usually associated with hidden wealth,
the records show. For instance, Swiss financial giant Credit Suisse helped Wen Jiabao’s
son create his BVI company while his father was leading the country.

The files come from two offshore firms — Singapore-based Portcullis TrustNet and BVI-
based Commonwealth Trust Limited — that help clients create offshore companies,
trusts and bank accounts. They are part of a cache of 2.5 million leaked files that ICI1J
has sifted through with help from more than 50 reporting partners in Europe, North
America, Asia and other regions.

Since last April, IC1J’s stories have triggered official inquiries, high-profile resignations
and policy changes around the world.

Until now, the details on China and Hong Kong had not been disclosed.

The data illustrates the outsized dependency of the world’s second largest economy on
tiny islands thousands of miles away. As the country has moved from an insular
communist system to a socialist/capitalist hybrid, China has become a leading market
for offshore havens that peddle secrecy, tax shelters and streamlined international deal
making.

Every corner of China’s economy, from oil
to green energy and from mining to arms
trading, appears in the ICI1J data.

Chinese officials aren’t required to disclose
their assets publicly and until now citizens
have remained largely in the dark about the
parallel economy that can allow the
powerful and well-connected to avoid taxes
and keep their dealings secret. By some
estimates, between $1 trillion and $4
trillion in untraced assets have left the Xi Jinping and Wen Jiabao: relatives appear in ICIJ’s
country since 2000. data.

The growing onshore and offshore wealth of China’s elites “may not be strictly illegal,”
but it is often tied to “conflict of interest and covert use of government power,” said
Minxin Pei, a political scientist at Claremont McKenna College in California. “If there is
real transparency, then the Chinese people will have a much better idea of how corrupt
the system is [and] how much wealth has been amassed by government officials through
illegal means.”

Top-level corruption is a politically sensitive issue in China as the country’s economy
cools and its wealth gap continues to widen. The country’s leadership has cracked down
on journalists who have exposed the hidden wealth of top officials and their families as
well as citizens who have demanded that government officials disclose their personal
assets.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 2 | (@&


http://www.icij.org/offshore/trusted-service-provider-blends-invisible-offshore-world
http://www.icij.org/offshore/caribbean-go-between-provided-shelter-far-away-frauds-documents-show
http://www.icij.org/offshore
http://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response
http://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response
http://www.cmc.edu/academic/faculty/profile.php?Fac=590

In November, a mainland Chinese news organization that was working with ICIJ to
analyze the offshore data withdrew from the reporting partnership, explaining that
authorities had warned it not to publish anything about the material.

IC1J is keeping the identity of the news outlet confidential to protect journalists from
government retaliation. Other partners in the investigation include the Hong Kong
newspaper Ming Pao, the Taiwanese magazine CommonWealth and the German
newspaper Suddeutsche Zeitung.

The IC1J team spent months sifting through the files and the leaked lists of offshore
users. In most cases, names were registered in Romanized form, not Chinese characters,
making matching extremely difficult. Many offshore users had provided a passport as
well as an address when they set up their companies, which made it possible to confirm
identities in many but not all cases. Some suspected princelings and officials in the files
could not be confirmed and have not been included in this story.

Along with the China and Hong Kong names, ICIJ’s files also include the names of
roughly 16,000 offshore clients from Taiwan. 1CI1J will continue to publish stories with
its partners in the next few days and will release the Greater China names on its
Offshore Leaks Database on Jan. 23.

Princelings Go Offshore

China’s Politburo Standing Committee is the all-powerful group of seven (formerly nine)
men who run the Communist Party and the country. The records obtained by ICI1J show
that relatives of at least five current or former members of this small circle have
incorporated companies in the Cook Islands or British Virgin Islands.

China’s “red nobility” — elites tied by blood or marriage to the current leadership or
Party elders — are also popularly known as “princelings.” Ordinary Chinese have grown
increasingly angry over their vast wealth and what many see as the hypocrisy of officials
who tout “people-first” ideals but look the other way while their families peddle power
and influence for personal gain.

The leaked offshore records include details of a BVI company 50 percent owned by
President Xi’s brother-in-law Deng Jiagui. The husband of Xi’s older sister, Deng is a
multimillionaire real estate developer and an investor in metals used in cell phones and
other electronics. The records show the other half of Excellence Effort Property
Development was owned by yet another BVI company belonging to Li Wa and Li
Xiaoping, property tycoons who made news in July by winning a $2 billion bid to
purchase commercial real estate in Shenzhen.

Since taking over as the Communist Party’s top official in 2012, Xi has sought to burnish
his image with an aggressive anti-graft campaign, promising to go after official
corruption involving both low-level “flies” and high-level “tigers.” Yet he has crushed a
grassroots movement that called for government officials to publicly declare their assets.
Wen Jiabao, who stepped down as premier in 2013 after a decade-long tenure, also
styled himself as a reformer, cultivating an image of grandfatherly concern for China’s
poor.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 3 | J(&IK}


http://offshoreleaks.icij.org/
https://www.documentcloud.org/documents/1006058-excellence-effort-property-development-limited.html
http://www.bloomberg.com/news/2012-06-29/xi-jinping-millionaire-relations-reveal-fortunes-of-elite.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007940-excellence-effort-property-development-limited.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007940-excellence-effort-property-development-limited.html
http://www.bloomberg.com/news/2013-07-27/excellence-group-wins-two-shenzhen-qianhai-plots-for-2-billion.html
http://www.hrw.org/news/2013/10/24/china-first-trial-anti-corruption-activists
http://www.hrw.org/news/2013/10/24/china-first-trial-anti-corruption-activists

Whao's Who in China’s Offshore Circles: Tap to see where the money goes

UHINA LEARD | Kecoras Keveal utrsnore roiaings or China’s Elite [ 4 | J(@1{]



8 3
o o
(o] (o]
XL L
& o
L o
(o] (o]

#3 on Hurun Rich List E #38 on Hurun Rich List
US$10.1 billion US$3.250 billion

O Ever Castle International Ltd.

OFFSHORES
OFFSHORES

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 5 | |(&1{|




The IC1J offshore files reveal that Wen’s son Wen Yunsong set up a BVI-registered
company, Trend Gold Consultants, with help from the Hong Kong office of Credit Suisse
in 2006. Wen Yunsong was the lone director and shareholder of the firm, which appears
to have been dissolved in 2008.

Bare-bones company structures are often created to open bank accounts in the offshore
firm’s name, helping obscure the relationship to the real account owner. It isn’t
immediately clear from the documents what Trend Gold Consultants was used for. A
U.S.-educated venture capitalist, Wen Yunsong co-founded a China-focused private
equity firm and in 2012 became chairman of China’s Satellite Communications Co., a
state-owned firm that aspires to be Asia’s largest satellite operator.

IC1J made repeated attempts to reach Wen Yunsong and other individuals named in
this story. Only a few responded. Wen was among those who did not. Citing
confidentiality rules, a Credit Suisse spokesman said the bank is “unable to comment on
this matter.”

The ICI1J files also shed light on the BVI's previously unreported role in a burgeoning
scandal involving Wen Jiabao’s daughter, Wen Ruchun, also known as Lily Chang. The
New York Times has reported that JPMorgan Chase & Co. paid a firm that she ran,
Fullmark Consultants, $1.8 million in consulting fees. U.S. securities regulators are
investigating the relationship as part of a probe into the bank’s alleged use of princelings
to increase its influence in China.

Fullmark Consultants appears to have been set up in a manner that obscured Wen
Ruchun’s relationship to the firm, the ICIJ files indicate. Her name does not show up in
any of the incorporation documents in the ICI1J data, though a ‘Lily Chang’ is CC’'d in
one August, 2009 email correspondence about the company. Her husband Liu
Chunhang, a former Morgan Stanley finance guru, created Fullmark Consultants in the
BVI in 2004 and was the sole director and shareholder of the firm until 2006, the same
year he took a government job at the agency that regulates China’s banking industry.

Liu transferred control of the company, the ICIJ files show, to a Wen family friend,
Zhang Yuhong, a wealthy businesswoman and colleague of Wen Jiabao’s brother. The
Times reported that Zhang also helped control other Wen family assets including
diamond and jewelry ventures.

The ICI1J files show that offshore provider Portcullis TrustNet billed UBS AG for a
certificate of good standing for Fullmark Consultants in October 2005, indicating a
business relationship between Fullmark and the Swiss bank. In response to ICIJ’s
questions, UBS issued a statement saying its “know-your-client” policies as well as
procedures to deal with politically-sensitive clients are among “the strictest in the
industry.” Liu and Zhang did not respond to ICI1J’s requests for comment.

A 2007 U.S. Department of State cable passed along a source’s tip that Premier Wen was
“disgusted with his family’s activities,” and that “Wen’s wife and children all have a
reputation as people who can ‘get things done’ for the right price.” The cable, part of the
Wikileaks document dump, reported that Wen’s kin “did not necessarily take bribes,
[but] they are amenable to receiving exorbitant ‘consulting fees.” *

The records also include incorporations by relatives of Deng Xiaoping, former Premier
Li Peng, and former President Hu Jintao.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 6 | J(&IK}


https://www.documentcloud.org/documents/1006059-trend-gold-consultants-limited.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007942-wenjunsong-redacted.html
http://www.bloomberg.com/news/2012-02-22/premier-wen-s-son-named-chairman-of-state-owned-china-satellite.html
http://dealbook.nytimes.com/2013/11/13/a-banks-fruitful-ties-to-a-member-of-chinas-elite/
https://www.documentcloud.org/documents/1006067-fullmark-consultants-limited.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007952-lilychangccdfullmarkemail.html
http://www.icij.org/offshore/trusted-service-provider-blends-invisible-offshore-world
http://cablegatesearch.wikileaks.org/cable.php?id=07SHANGHAI622

China experts say that the growing wealth and business interests of the princelings,
including offshore holdings, are a dangerous liability for the ruling Communist Party
but that people in leadership positions are too involved to stop it.

“What's the point of running the Communist Party if you can’t get a couple billion for
your family?” said Steve Dickinson, a China-based American lawyer who has
investigated fraud cases involving BVI companies. “The issue is enormous and has
tremendous significance for China, and the fact that everybody dances around it and
doesn’t want to talk about it is understandable but scandalous.”

China Embraces Offshore

The story of China’s involvement with the offshore world begins with paramount leader
Deng Xiaoping's deepening of economic reforms in the early 1990s.

Laws reorganizing China’s economy drove many Chinese offshore because they were
written with state-owned enterprises in mind, not fledgling ventures like the
entrepreneur trying to “market the latest iPhone app,” according to Don Clarke, a China
specialist at the George Washington University Law School in Washington, D.C.

Western bankers, accountants and investors wary of doing business on strictly Chinese
terms also pushed the offshore model.

“It was us, the foreigners, that imposed this,” said Rocky Lee, head of the Greater China
corporate law practice of Cadwalader, Wickersham & Taft. “It had to do with the foreign
investors’ general discomfort with Chinese rules and regulations.”

Other factors — including tightened capital controls within China as a result of the
1990s Asian debt crisis — also nudged Chinese offshore. Many had flocked to Hong
Kong, then still a British territory, to incorporate businesses. As the 1997 handover back
to China approached, though, Hong Kong itself began to look risky and many companies
sought more far-flung offshore destinations.

The British Virgin Islands became a favorite haven for Chinese wanting to move
businesses and cash offshore.

China’s tax regime favored foreign investment, helping fuel the push to incorporate in
the BVI and other offshore centers. Some Chinese manufacturers, for example, reduced
their taxes by a maneuver known as “round-tripping” — setting up subsidiaries outside
the country, then selling their products at low cost to the subsidiaries, allowing the
parent companies to avoid taxes by showing little or no profits inside China. The
offshore entities in turn resold the goods at profitable markup — then slipped the profits
back to the parents as untaxed “foreign investment” from the BVI or Hong Kong.

Today 40 percent of the BVI’s offshore business comes from China and other Asian
nations, according to BVI authorities.

Every corner of China’s economy, from oil to green energy and
from mining to arms trading, appears in the ICI1J data

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 7 | J(&IK}


http://www.harrismoure.com/our-people/steve-dickinson
http://www.law.gwu.edu/faculty/profile.aspx?id=7587
http://www.bvi.gov.vg/news/bvi-house-asia-officially-launched-open-business

Frank Savage, the BVI's governor from 1998 to 2002, says the islands helped cultivate
the relationship by persuading Chinese authorities that they were a “well-regulated
territory with a robust and sound legal system.”

Critics of the offshore system, though, see the BVI in a different light — as a “no-
gquestions-asked” haven for shadowy dealings. Tax Justice Network, an advocacy group,
says BVI offshore entities have been linked to “scandal after scandal after scandal“ — the
result of a corporate secrecy regime that creates an “effective carte blanche for BVI
companies to hide and facilitate all manner of crimes and abuses.”

Among the important Chinese who went offshore in the late 1990s was Fu Liang, the son
of Peng Zhen, one of the “Eight Elders” of the Communist Party and a top leader of the
National People’s Congress in the 1980s.

Offshore Leaks records show Fu — who has invested in yachting clubs and golf courses
on the mainland — controlled at least five offshore companies established in the BVI
between 1997 and 2000. He used one of them, South Port Development Limited, to
acquire a Philippines hotel in 2000.

TrustNet, the offshore services provider, helped Fu set up some of his offshore
companies. By 2000, Trustnet was among the offshore services firms that were making
an all-out drive to sign up clients from China, doing marketing meetings at the Shanghai
offices of what were then known as the “Big 5” accounting firms: KPMG, Ernst & Young,
Pricewaterhouse, Deloitte & Touche, and Arthur Andersen.

The audit firm now known as PricewaterhouseCoopers helped incorporate more than
400 offshore entities through TrustNet for clients from the mainland, Hong Kong and
Taiwan, the ICIJ records show. Swiss banking giant UBS helped set up more than 1,000
offshore structures via TrustNet for clients from those three markets.

UBS Hong Kong helped Yang Huiyan, China’s richest woman, with an estimated net
worth of US$ 8.3 billion, establish a BVI company in 2006. Yang, who inherited a real
estate fortune from her father, did not respond to questions about her offshore
company, Joy House Enterprises Limited.

The following year the Swiss bank referred another Chinese real estate billionaire,
Zhang Xin, to TrustNet. Zhang, founder of Soho China, a company that has reshaped
much of the Beijing skyline, recently made headlines by buying a $26 million Manhattan
townhouse. Through a representative, Zhang declined to answer questions about her
BVI company Commune Investment Ltd., a name similar to that of her exclusive
boutique hotel outside Beijing, the Commune by the Great Wall.

Li Jinyuan, a business tycoon and philanthropist with a net worth estimated at $1.2
billion in 2011, was director of seven BVI companies that PricewaterhouseCoopers
helped incorporate between 2004 and 2008. According to the ICIJ files, the BVI
companies appear to be connected to his Tiens Group conglomerate, which has interests
in biotechnology, tourism, e-commerce and real estate.

In a 2005 marketing memo marked “strictly private and confidential,” TrustNet staffers
were encouraged to improve ties with Credit Suisse in Hong Kong. They courted Credit
Suisse and UBS with wine and cheese sessions. On the mainland, where foreign banks

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 8 | J(&IK}


http://www.financialsecrecyindex.com/PDF/BritishVirginIslands.pdf
http://www.philstar.com/business/98004/holiday-inn-manila-has-new-foreign-owner#disqus_thread%20
http://www.forbes.com/profile/yang-huiyan/
https://www.documentcloud.org/documents/1007969-joy-house-enterprises-datasheet.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007980-commune-investment-ltd.html
http://www.forbes.com/profile/jinyuan-li/
https://www.documentcloud.org/documents/1007977-meeting-notes-15jun.html

were restricted, they took a different tack: “In Shanghai, we will target international law
firms and accounting firms,” the 2005 memo says.

The marketing campaign paid off. The number of companies TrustNet set up for clients
in China, Hong Kong and Taiwan tripled from 1,500 to 4,800 between 2003 and 2007.

FAVORITE TAX HAVENS

The Caribbean British Virgin Islands are the preferred offshore destination for
mainland China and Hong Kong residents, according to the Offshore Leaks data. For
the Taiwanese, Samoa in the South Pacific is also popular.

TAIWAN
TAX HAVEN

=
CHINA SAMOA
B OTHER

2000 4000 6000 8000 70000 12000 714000 16,000
Number of offshore entities with clients from region

Data: ICl) Offshore Leaks Database HIL SOMMADY THE GLOBAL MAIL

The TrustNet clients who incorporated companies during this period include two
current delegates to the National People’s Congress, China’s legislature.

Wei Jianghong, who represents Anhui province in the legislature while serving as
chairman of state-owned Tongling Nonferrous Metals, was a director of Tong Guan
Resources Holdings, a BVI company set up in 2006. Tongling used Tong Guan to invest
$10 million in a $50 million copper processing project in Chile in 2007.

Another delegate with offshore holdings is Ma Huateng, the founder of China’s leading
online chat company, Tencent. Ma is worth $10 billion and is ranked No. 5 on Forbes’
list of billionaires in China. In 2007, he became director of TCH Pi Limited in the BVI
with fellow Tencent founder Zhang Zhidong.

A spokeswoman for Ma said TCH Pi is a Tencent company that “has nothing to do with
[Ma or Zhang] personally,” but the firm doesn’t show up in Tencent corporate filings,
and its purpose isn’t clear.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 9 | J(@&l


https://www.documentcloud.org/documents/1008122-brochureeng211013.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007978-tong-guan.html
https://www.documentcloud.org/documents/1007978-tong-guan.html
http://www.forbes.com/profile/ma-huateng/
http://www.forbes.com/profile/ma-huateng/
https://www.documentcloud.org/documents/1007979-tch-pi-ltd.html

Profits and Corruption

Things have changed dramatically for China since it first dipped its toe into the offshore
world. The country is wealthier and offshore centers serve increasingly as channels not
only for capital that “round-trips” out of the country and back again, but also for
overseas investment and accessing markets for metals, minerals and other resources.

Defenders of China’s offshore push say the offshore system has helped boost the
country’s economy.

“I think we should face the reality, which is that Chinese capital is flowing out. | think
it's actually a beneficial thing,” said Mei Xinyu, a researcher at China’s Commerce
Ministry. “Of course | support the idea that a company should incorporate in its host
country. But if the host country can’t provide the right environment, then incorporating
the company in an offshore center is actually a practical choice.”

With markets in China often hamstrung by red tape and government intervention,
incorporating offshore can smooth the way to do business, said William Vlcek, author of
Offshore Finance and Small States: Sovereignty, Size and Money.

There’s also evidence, though, that many Chinese companies and individuals have used
offshore entities to engage in illicit or illegal behavior.

In September Zhang Shuguang, a former high-level Chinese railway executive, pleaded
guilty to criminal charges in the wake of allegations that he’d funneled $2.8 billion into
offshore accounts. An internal government report released by the Bank of China
revealed that public officials — including executives at state-owned companies — had
embezzled more than $120 billion out of China since the mid-1980s, some of it funneled
through the BVI.

Portcullis TrustNet helped state-run shipping giant Cosco incorporate a BVI company in
2000. Among the numerous directors of Cosco Information Technology Limited were
current Cosco Group chairman Ma Zehua and Song Jun, an executive who would stand
trial in 2011 for embezzlement and bribery. After Cosco sent Song to help oversee a
Qingdao subsidiary in 2001, he set up a fake BVI joint venture partner and used it to
siphon millions from the building of Qingdao’s gleaming Cosco Plaza, prosecutors said.
State news service Xinhua said he embezzled $6 million, took $1 million in bribes from a
Taiwanese business partner and purchased 37 apartments in Beijing, Tianjin and
Qingdao with his ill-gotten earnings. His trial was adjourned but no verdict was publicly
announced.

China’s corruption-plagued oil industry — which recently has been the target of criminal
investigations that have led to the suspension of key oil executives — is a big player in
the offshore world. China’s three big state-owned oil companies, which are counted
among the largest companies in the world, are linked to dozens of BVI firms that show
up in the ICIJ data.

Former PetroChina executive Li Hualin, who was dismissed in August after coming

under investigation for alleged “serious violations of discipline”, often a party shorthand
for corruption, was the director of two BVI companies, the ICIJ files reveal.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 10 | (&I}


http://www.st-andrews.ac.uk/intrel/people/index.php/wbv2.html
http://www.amazon.com/gp/product/0230522203/ref=as_li_qf_sp_asin_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0230522203&linkCode=as2&tag=thecenforpu0d-20
https://www.documentcloud.org/documents/1008119-bankofchinareportoncapitalflight.html
http://www.china.org.cn/china/2011-10/18/content_23652874.htm

While some of these offshore firms are disclosed in corporate filings, several others
linked to individual executives — including Zhang Bowen of PetroChina’s natural gas
distribution arm Kunlun Energy and Yang Hua of China National Offshore QOil
Corporation — appear to operate in the dark, and their purpose is not clear. PetroChina
and CNOOC did not respond to ICI1J’s repeated requests for comment.

Other scandal-tainted Chinese who have used the BVI to do business include Huang
Guangyu, once China’s richest man. The ICIJ records show that he and his wife Du Juan
set up a maze of at least 31 BVI companies between 2001 and 2008 as they built the
largest consumer electronics retail chain in China.

The husband, Huang, was sentenced to 14 years in prison in 2010 after Chinese courts
convicted him of insider trading, bribery and stock price manipulation. Du Juan was
convicted of related charges but was released from prison in 2010 after serving a brief
time.

While Huang is in prison and many of his assets are frozen, his business empire survives
through his offshore network of companies. In 2011, one of his BVI firms, Eagle Vantage
Assets Management, made a bid for a retired British aircraft carrier that Huang wanted
to turn into a luxury shopping mall (the Brits in the end decided to scrap the ship).

He still owns more than 30 percent of Gome, his electronics retailer, via two companies
in the BVI, Shining Crown Holdings and Shine Group.

Offshore’s Future

As concerns grow about the wealth of corporate oligarchs, government officials and their
families, some Chinese have braved the government’s anger by raising questions about
corruption.

A grassroots group, the New Citizens Movement, uses the Internet and small
demonstrations to press for greater transparency. “How can you fight corruption if you
don’t even dare to disclose your personal assets?” the group’s founder, legal advocate
and activist Xu Zhiyong, wrote last spring.

The government’s response has been swift. It has arrested Xu and detained more than
20 other members of the group, indicting some for “disturbing public order” or “illegal
assembly,” charges frequently used to silence dissidents.

The government has also cracked down on foreign media that have focused attention on
the gap between wealth and poverty in China. After The New York Times and
Bloomberg News reported on the onshore assets of China’s princelings, the government
blocked their websites and delayed approving visas for their journalists.

After years of inaction, the U.S., the U.K. and international organizations have begun
pushing reforms that, they say, would reduce offshore abuses. China has been less
aggressive in pressing for changes in the offshore system.

Big loopholes in tax laws have allowed Chinese individuals to operate with relative
freedom offshore. They weren’t required to report their foreign holdings.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 11 | J(&Ik}


http://www.huffingtonpost.com/2010/05/18/huang-guangyu-former-rich_n_579810.html

“Chinese policy makers didn’t envision individuals absconding with that much money,”
Lee, the Beijing-based corporate lawyer, said.

Now mainland authorities are moving to get a handle on the flow of private wealth
offshore. New rules that went into effect Jan. 1 require Chinese to report their overseas
assets.

How aggressively China joins global efforts to reshape the offshore system may have a
big impact on the current push for reform. Just as China has become an increasingly
important player in the global economy, it has also become more important as a
supplier of clients to the market for offshore accounts and companies.

A 2013 industry-sponsored poll of 200-plus bankers and other offshore professionals
found that “China-related demand” is the key driver in the offshore market’s growth.
The chief of a BVI offshore services firm said in the survey: “China is the most important
location for client origination for business in the next five years.”

Contributors to this story: Margot Williams and David Donald.

CHINA LEAKS | Records Reveal Offshore Holdings of China’s Elite | 12 | (& §]


https://www.documentcloud.org/documents/841880-offshore2020-oil-report.html

2

China: Who Uses Offshore Tax Havens

By Chris Zubak-Skees with illustration by Jesus Pérez

January 21, 2014

http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens

Chinese version: http://www.icij.org/project/offshore-china/zhong-guo-shui-zai-shi-
yong-chi-bi-shui-tian-tang

Among thousands of Chinese users of tax havens revealed in the ICIJ files are relatives
of the country’s top leaders and some of China’s wealthiest men and women. Explore
their links to power and to the offshore economy.

Who's Whe in China’s Offshore Cireles: Tap to see where the money goes



http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/project/offshore-china/zhong-guo-shui-zai-shi-yong-chi-bi-shui-tian-tang
http://www.icij.org/project/offshore-china/zhong-guo-shui-zai-shi-yong-chi-bi-shui-tian-tang
http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens

a g
o (o]
s I
? P
] [s]

#3 on Hurun Rich List k #39 on Hurun Rich List
US$10.1 billion US$3.250 bilion

OFFSHORES
OFFSHORES

IS

CHINA LEAKS | Who Uses Offshore Tax Havens | 2 | (@]



http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens

Supplemental Explainer

How To Build A Complex, Controversial
Interactive Graphic — In Six Different Languages

By Chris Zubak-Skees

April 16, 2014
http://www.icij.org/resources/how-build-complex-controversial-interactive-graphic-
six-different-languages

It's easy to miss the complexity behind apparently simple things. Take the interactive
graphic I helped build for the International Consortium of Investigative Journalists’
China Leaks story. It's not an especially complex display, or so it seems. It shows who in
China's elite had connections to offshore companies, and tries to explain why these
people matter. But behind this simple display was months of concerted work by
journalists in at least ten countries.

It began with research. In July of last year, reporters from around the world began
combing through a massive leaked data set, looking for connections to powerful Chinese
figures. Two databases of offshore companies were carefully packaged into virtualized
computers, then shared with reporters in Hong Kong and Taiwan.

To communicate, ICIJ’s partners used something of a private cloud, including a web-
based data search tool and open source collaboration software, including a Vanilla
forum and OwnCloud file sharing. Bit by bit, they pieced together profiles of the
individuals they wanted to feature — among these, Wen Jiabao's son, Xi Jinping's
brother-in-law and Li Peng's daughter.

Security was paramount, since the Chinese government routinely censors critical
coverage and monitors the journalists who produce it. Connections were encrypted
using Virtual Private Networks and the HTTPS protocol, and important information was
kept out of emails, which could be easily tracked. Tor, a global system which obscures
the origin of web traffic, was considered, but it is frequently blocked in China.

Getting it together

Once the list was compiled, we faced the problem of illustrating these Chinese elite,
many of whom were private figures not accustomed to a media spotlight and who did
not appear in photos we could use. We trimmed the background on the photos we had,
while IC1J worked with illustrator Jesus Pérez in Santiago, Chile, to create portraits of
the rest.

But getting the illustrations right was its own task. Partners and project managers
exchanged rounds of feedback between Washington, Santiago, Madrid and Hong Kong.
One concern was that the illustrations might show the Chinese elite in a way that might
bias a reader against them. Pérez tweaked the illustrations to show them in a neutral
light.

The final list contained a daunting amount of information, which could include a
person's name, a short description, a position on a list of the richest Chinese, net worth,
a long description of up to 100 words, relations to other power players, and between one

CHINA LEAKS | Who Uses Offshore Tax Havens | 3 | J(@ K]


http://www.icij.org/resources/how-build-complex-controversial-interactive-graphic-six-different-languages
http://www.icij.org/resources/how-build-complex-controversial-interactive-graphic-six-different-languages
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore/china-who-uses-offshore-tax-havens
http://www.icij.org/offshore
https://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china
https://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine
https://www.icij.org/offshore/how-icijs-project-team-analyzed-offshore-files
https://www.icij.org/offshore/how-icijs-project-team-analyzed-offshore-files
http://vanillaforums.org/
http://vanillaforums.org/
http://owncloud.org/
http://www.gbus.cl/index.html

to 50 offshore companies that the person was linked to - with the name of the company,
the relationship to the person and the date of incorporation.

Just organizing all this information in a structured way was a major undertaking, as was
fact-checking it all.

Originally, many types of data were collated into just two Excel sheets. To create
connections between people and company records without duplicating records for each,
we created new sheets for each type of data and used the names of people and
companies to link these together. This was not easy to communicate to a team that was
still editing the spreadsheets, and sometimes resulted in a broken interactive. If we were
to do this again, that would be a process we’d think through more carefully.

Designing for infinite widths

On the graphic itself, my <
colleagues at IC1J insisted r p————

- - & e Canfls rieeators LU
that every piece of - » Fame s e
information be displayed, iz e ———
and indeed, all of it was o Gage lom rapetin Dvwnem .
- # Eage D Pepeiad Thotddd Lod
important. But how could | e i - j::m_..:
fit it all into an interactive ok = A Ml Nt
graphic that could be s o oo ey o o e rptmed S e i
embedded in a story? And ﬂ.':.:';rifzﬂ”if:';;i"; . et d————

. 1l gy P P, D sl sl e OnFwalbad of B Eoage mnmdrrmedy Areweaeie | b

how was | going to re-work e e s e e o e o G o

Cesar [own nivraians i

that display into the tight
confines of an iPad or iPhone
screen?

Fage Jors Peguries [Mhearsaad | 1
Fage Ak Varager e “ataasy Tl
Lags Proparty Fvmimen Lo

L

Initially, each profile featured a photo of that member of the elite in the center, with
connections drawn to either side, but this didn't scale neatly or leave a natural spot to
place text. After sketching designs on paper, and creating concepts in Adobe Illustrator,
| opted instead for a structured design with neatly drawn connections between players
along the left side — in the style of a schematic diagram. This meant that the interactive
expanded and contracted to fit different screen sizes and page widths without the
connections obscuring other information.

By the end of the project, I had written nearly 2,000 lines of JavaScript and CSS to draw
the graphic, make it scalable and to provide interactivity.

Each level of information fit into a tier, and to divide the tiers | used shades of blue. |
hoped the blue would evoke the overseas nature of the offshore world. This was not
without controversy. One person commented that the blue was "too dense,"” which made
the graphic "feel heavy." At a meeting shortly before launch, those involved asked,
"Could you make it red?"

I replied that I wasn't sure, that black text and lines on a red background might be
difficult to read. | tried a few shades of red, but remaking the design with a red
background that worked seemed impossible in the time before launch.

Of course, most of our partners working with this material opted for web page designs
featuring white background with red highlights, because the project was about China.

CHINA LEAKS | Who Uses Offshore Tax Havens | 4 | (€ &



Found in translation

In order to distribute the
interactive to ICIJ’s global media
partners, we had to translate it
from English into five additional
languages. Luckily, the
interactive loaded most of the
text it displayed from external
spreadsheets, which could be
opened by programs like to
Microsoft Excel. To translate it,
we copied those into Google L---u---— l-- l-_----
Spreadsheets, which let us g e e i P 12 o Sene bt
collaborate on these easily, then i
ICI1J's partners rewrote the
English versions into Spanish,
German, French, Korean and
simplified Chinese.

ICHT

The biggest challenge was keeping six different spreadsheets — one for each language —
in sync with every change, and with testing every single update to ensure it worked and
displayed well within the graphic's many sizes. Thankfully, IC1J’s Mar Cabra
coordinated much of this. The translations written by ICI1J's partners were published on
a preview version of the interactive, which was reviewed by that partner. This usually
resulted in the translator making more tweaks. Rinse. Repeat.

In a translation effort of this size, | expected to make several language-specific
modifications to the software, but by-and-large, the code worked without many. There
was a time when this kind of translation would have been difficult, as coders struggled
with a computer infrastructure built by and for English-speakers, but in 2014, with the
right tools and design, much of it just works. This was thanks to the set of international
characters that now come standard, the relative simplicity of the interactive and the way
the software loaded data from external files.

One culture-specific change I didn't anticipate was how text labels along the left side of
the app were rotated. In English and European languages, | rotated the whole label 45
degrees. But our Korean partners told us that in their language, this was not the most
natural approach. Korean and Chinese languages were traditionally written vertically,
from bottom to top. So | changed the code to render labels that way. | didn't know this
when | started, but with media partners in ten countries looking over my work, I didn't
have to.

OFFSHORES

2EEHEM

CHINA LEAKS | Who Uses Offshore Tax Havens | 5 | (@



By January 21, the interactive graphic and the story were ready for publication. Our
work was splashed across partner sites seemingly everywhere, including Le Monde in
France, Le Matin in Switzerland, Le Soir in Belgium, the CBC in Canada, Suddeutsche
and NDR (public television) in Germany, Trouw in the Netherlands, the Korea Center
for Investigative Journalism (KCIJ) in Korea and El Pais in Spain.

My favorite use was from KCIJ, which filmed a 28-minute mini-documentary exploring
the possible social and financial importance of the leak, and using the graphic heavily to
introduce video segments and tell the story.

Most importantly, hundreds of thousands of readers from those countries and others,
including China, were able to examine the international business interests of China's
ruling class in unprecedented detail.

CHINA LEAKS | Who Uses Offshore Tax Havens | 6 | (€ &l


http://www.lemonde.fr/economie/article/2014/01/21/chine-revelations-sur-l-argent-cache-des-princes-rouges_4352053_3234.html
http://www.lematin.ch/economie/Comment-Credit-Suisse-fait-son-nid-en-Chine/story/19625805
http://blog.lesoir.be/docs/chinaleaks/
http://www.cbc.ca/news/world/offshore-assets-of-china-s-elite-revealed-in-leaked-records-1.2504987
http://www.sueddeutsche.de/politik/interaktive-grafik-zu-offshore-leaks-geheime-geschaefte-der-maechtigen-und-reichen-1.1866146
http://www.ndr.de/home/offshoreleaks237.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/integration/nmc/frameset/offshorechina/offshorechina.dhtml
http://www.newstapa.org/20146039
http://www.newstapa.org/20146039
http://elpais.com/especiales/2014/chinaleaks/
http://www.newstapa.org/20146613

ICIJ’s records show extensive links between offshore centers and China’s big national oil companies
including Sinopec. Photo: AP

China’s Scandal-Torn Oil Industry
Embraces Tax Havens

One man'’s legal battle against oil giant highlights role that
offshore murk plays in China’s economy.

By Alexa Olesen and Michael Hudson

January 21, 2014, 4:00 pm
http://www.icij.org/offshore/chinas-scandal-torn-oil-industry-embraces-tax-havens
Chinese version: http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-
dang-biao-ming-zhong-guo-shi-you-tan-wu-huo-yu-bi-shui

As China’s go-go economy rose, Sun Tiangang played the offshore game like a master.

He set up dozens of companies, he says, in the Cayman Islands, Bermuda and the
British Virgin Islands as he made a fortune in hotels, electronics, food packaging and,
eventually, as an oil baron.

He liked the ease of doing business — and the tax savings and secrecy — that working
through offshore refuges provided. A BVI company, Sun said, costs just a few hundred
dollars to set up and “gives very strong cover” — allowing the real owner to stay behind
scenes while front men and women serve as the official face of the company.


http://www.icij.org/offshore/chinas-scandal-torn-oil-industry-embraces-tax-havens
http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-dang-biao-ming-zhong-guo-shi-you-tan-wu-huo-yu-bi-shui
http://www.icij.org/project/zhong-guo-chi-jin-rong-jie-mi/ji-mi-dang-biao-ming-zhong-guo-shi-you-tan-wu-huo-yu-bi-shui

“If there’s a problem you can just close the company, walk away and deny you ever had
anything to do with it,” Sun said in an interview. “Many people on the mainland do this
sort of thing.”

But there came a time when Sun’s embrace of Caribbean havens and offshore secrecy
backfired.

His offshore holdings, he claims, became one of the tools his enemies used to steal much
of his business empire, erasing his stake in a multi-billion-dollar oil pipeline in Xinjiang
in far western China and forcing him to turn to U.S. courts to seek justice.

Sun claims in a lawsuit in U.S. District Court in Los Angeles that the Chinese oil giant
Sinopec colluded with Chinese police to illegally detain him for five years and, while he
was in prison, connived with his employees to wrest away an offshore firm that
controlled much of his oil empire.

Sinopec — the fourth-largest company in the world behind Royal Dutch Shell, Wal-Mart
and Exxon Mobil— has filed a motion to dismiss the suit, scheduled to be heard in
March. It argues that the proper jurisdiction for the case is China rather than the U.S.
and that, even if events had happened as Sun alleged, they would not amount to the
extortion, kidnapping and torture that he claims.

Sinopec did not respond to repeated requests for comment on the case.

The merits of Sun’s claims are still being fought over in court. But the story of his
adventures and misadventures in the offshore world shines new light on the murky role
that tax havens such as the British Virgin Islands play in China’s marketplace. It also
illustrates the offshore world’s links to the proliferation of corruption cases in the oil
business and other industries inside the world’s second-largest economic superpower.

Doing business through offshore centers has become standard procedure among
Chinese companies and entrepreneurs. Offshore havens in turn also come up frequently
in corruption cases involving Chinese businesses.

An internal government report released by the Bank of China revealed that employees of
state-owned companies and other public officials had spirited more than $120 billion
away from China since the mid-1990s. A sizeable portion of the money went through the
British Virgin Islands and other offshore hideaways, the report said.

Secret records uncovered by the International Consortium of Investigative Journalists
show that China’s oil industry, which has been shaken by a series of corruption scandals,
is no stranger to tax havens.

The records, obtained by ICI1J as part its “Offshore Leaks” investigation, show extensive
links between offshore centers and China’s three big national oil companies: China
Petroleum and Chemical Corp., or Sinopec; China National Petroleum Corporation, or
PetroChina; and China National Offshore Oil Company, or CNOOC. The oil companies
and their executives set up dozens of companies in the British Virgin Islands, Cook
Islands and other offshore jurisdictions between 1995 and 2008, the records show.

Some of the offshore companies have been disclosed in the annual reports of the listed
arms of the three oil giants. But many do not appear to have been publicly reported. It’s

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 2 | j(8 ]


http://nebula.wsimg.com/955cfb43f1312ffb661d61a026276edd?AccessKeyId=2EE73AAF1C9284F03994&disposition=0
https://www.documentcloud.org/documents/1008459-sinopec-motion-to-dismiss-set-for-march.html
https://www.documentcloud.org/documents/1008119-bankofchinareportoncapitalflight.html
http://www.icij.org/offshore

not clear whether they were reported internally to the Chinese government, a
requirement for state-owned firms.

There is no evidence that the oil companies or their executives were engaged in illegal
conduct, but the secrecy of the offshore world makes it unclear what the offshore firms
were used for. It is also unclear in some cases whether the overseas entities controlled
by oil executives were established on behalf of their employers or as personal holdings.

The companies did not respond to questions from ICIJ.

The offshore records obtained by ICIJ also include offshore holdings linked to Sun
Tiangang’s legal claims against Sinopec. The records indicate that while Sun was in jail,
the wife of one of his employees changed the name of a key offshore company involved
in the oil pipeline deal.

Sun’s lawsuit alleges that the employee and his wife, top Sinopec officials, and several
Chinese law enforcement officials, “devised a scheme to effectively crush Mr. Sun’s
business empire.”

Border Crossing

It was August 2005 and Sun Tiangang had no idea his life was about to be derailed. He
was making a routine dash across from Hong Kong, where he lived, to his company’s
office in nearby Shenzhen.

Police stopped him just past the border. He
claims that all the items in his possession
that day — a cream-colored Mercedes-Benz,
about $40,000 in cash earmarked for
employee salaries, two mobile phones, a
leather belt, shoes and clothes — were
confiscated by uniformed Chinese police,
never to be seen again.

Two days later, still in the dark about the
allegations against him, Sun says he was
escorted by six officers on a commercial flight
to Changchun in China’s far northeast. He sat
in the back row, his legs shackled as other
passengers craned their necks to look at him.

Sun remained in a provincial jail for the next
five years as prosecutors tried and failed
twice to convict him of bribery and
embezzlement, according to his lawsuit.

Oil executive Sun Tiangang is suing Sinopec.
Photo: Michal Czerwonka

Although Sun’s lawsuit claims that his employees sold off and divvied up a large portion
of his assets, including the pipeline company and his home in Hong Kong, Sun appears
to have salvaged some of his fortune. He arrived for a recent interview at the office of his
lawyer in Pasadena, Calif., in a white Mercedes-Benz. Public records show that he spent
$250,000 in the first nine months of 2013 lobbying the U.S. government to press China
on human rights.

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 3 | |(@ &



An energetic businessman with a soft handshake and an infectious laugh, Sun’s first job
was as a tap water tester in northeast China’s frigid Shenyang, where he grew up, his
salary maxing out at around $5 a month. Hungry for profit and challenge, he went to
work as a liaison for a Japanese company, then quickly scaled up again, investing in the
Luohu Hotel in Shenzhen.

“I did whatever came along. | was ‘crossing the river by feeling for stones,”” said Sun,
citing a phrase that describes finding one’s way by trial and error.

It was natural for Sun to use offshore companies as his empire grew. China was booming
but the mainland’s corporate tax structure, strict capital controls and other factors made
incorporating offshore appealing to many up-and-coming millionaires. The offshore
business route came with more flexible ownership structures, ease of international
capital exchange and the ability to list on an overseas stock exchange.

For Sun, using offshore companies also gave him room to wheel and deal. When he
engineered what is known as a “reverse merger” to list his oil pipeline joint venture in
2001, he didn’t have to worry about too much regulatory scrutiny.

He simply folded the Xinjiang pipeline’s controlling shareholder, a company set up in
the BVI, into PNF Food Holdings Limited, which was listed on the Hong Kong stock
exchange. Sun had recently taken a 60 percent stake in PNF. Then he changed PNF’s
name to GeoMaxima (HK) Holdings Limited and spun off the food business.

“This way is very easy, very convenient,” Sun says. “On the other hand, if you want to list
a Hong Kong-registered company, you’ll end up with a very, very thorough audit.”

At the time, BVI companies couldn’t list directly in Hong Kong. Neither could mainland-
registered companies unless they had Beijing’s approval, which was extremely difficult
to get.

Sun said GeoMaxima’s lawyers and accountants “devised this maneuver so we could get
around the legal hurdles.”

The Xinjiang venture was Sun’s biggest gamble and his biggest win. But maintaining
success as an independent player in China’s state-dominated oil and gas industry was
about to prove impossible.

Secret Power

The oil industry in China is an exclusive and secretive world where money and politics
are closely entwined.

Both Sinopec and PetroChina ranked in the top five on the Fortune 2013 list of biggest
companies in the world. CNOOC, which focuses on undersea drilling, is China’s third
largest national oil company.

Their monopoly hold over billions in assets has given oil and gas a reputation as one of
the most corrupt of China’s state-dominated sectors.

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 4 | |(8 ]



In 2009 Chen Tonghai, the chairman of Sinopec when Sun was first trying to sue the
company over the pipeline dispute, was given a suspended death sentence for taking
more than $28 million in bribes.

Many senior government leaders have come up through the oil business and maintain
close ties to it. Former national security czar Zhou Yongkang spent 30 years in the oil
industry before becoming one of the nine members of the Politburo Standing
Committee, the top policy-making body in China, in 2007.

Retired since last year from the Politburo, Zhou is often referred to as the “Dick Cheney”
of China due to his influence in the domestic oil industry. A widening corruption
crackdown launched last year has targeted many of Zhou’s colleagues and protégés from
his days at CNPC, the parent of Hong Kong-listed PetroChina Co.

At least five executives from PetroChina have been dismissed, including former vice
president Li Hualin, who once served as Zhou’s private secretary. The company’s former
chairman, Jiang Jiemin, who last year took a post overseeing the agency in charge of
state assets, has also been removed from his government position. The heads of at least
two PetroChina affiliates have been detained for questioning.

The investigation of PetroChina still appears to be in its early stages, and no information
has come out yet about whether offshore entities are involved in the alleged corruption.

However, havens such as the British Virgin Islands have played a role in previously-
documented corruption in state-owned sectors. The report the Bank of China released in
2011 said top executives at publicly-traded companies and state-owned enterprises were
moving into the British Virgin Islands and other havens by, for example, creating fake
invoices for goods that were never purchased.

The report said corrupt executives were getting increasingly sophisticated in their use of
offshore financial centers.

“Previously, these type of offshore companies were generally set up by corporate
management together with a foreign partner, but now many mainland enterprises or
or shell companies, the report

managers already have their own ‘handbag companies,
said.

The BVI Connection

The British Virgin Islands — a thinly
populated archipelago 8,400 miles from
Beijing — are a favorite destination for
Chinese who want to set up offshore
companies. Forty percent of the BVI's
offshore business comes from China and
other Asian nations, according to BVI
authorities.

The British Virgin Islands are a top offshore

w . . . destination for the Chinese. Photo: Alex Shprintsen
When a businessman in China needs an

offshore company, he just says ‘Il want a BVI,”” says Martin Kenney, a BVI lawyer who
specializes in untangling bankruptcy and fraud cases involving offshore entities.

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 5| (@]



Among the Chinese oil executives with British Virgin Islands companies listed among
IC1J’s data is Zhang Bowen, who took over as chairman of CNPC subsidiary Kunlun
Energy Limited in December. Zhang was the only director and shareholder of Adept Act
Enterprises Limited, which was active between 2006 and 2008.

Yang Hua, chief executive of CNOOC, owned Garland International Trading Company
Limited, a BVI entity that similarly listed only him as director and shareholder. Yang’s
colleague Fang Zhi, vice president of CNOOC International, was the director and
shareholder of Xin Yue Lianping Company Limited and Xin Yue (BVI) Company
Limited.

Kunlun Energy and PetroChina did not respond to a request for comment about Zhang’s
records in the ICIJ database. CNOOC did not reply to queries about Yang and Fang.

Meanwhile, two of the smaller affiliated companies linked to the PetroChina corruption
investigation have offshore companies that show up in the secret records 1CIJ obtained.
Hong Kong-listed Wison Engineering Services, a PetroChina supplier, suspended its
share trading in September and announced that Chinese authorities had seized some of
its books and records and frozen some of its bank accounts as part of the probe. The
company said its chairman and founder Hua Bangsong was cooperating with
authorities. ICI1J records show Hua incorporated three Wison-related companies in the
BVI in 2003 with help from Commonwealth Trust Limited, a BVI-based offshore
services provider.

One of the those BVI companies, Wison Group Holding Limited, is identified in annual
reports as the ultimate holding company of Hua’s Hong Kong-listed Wison Engineering
Services. The purpose of the other two was not immediately clear.

In a statement emailed to ICI1J this month, Wison Engineering said it had nothing to
add beyond what was already in its annual reports and other disclosure documents.

Also implicated is Zhongxu Investment Co. Ltd, a firm that manages gas stations for
CNPC. Zhongxu head Wu Bing was detained in August as part of the investigation. The
Chinese magazine Caixin reported that the shareholders of Zhongxu'’s Beijing arm
included retired military officer Zhao Ming. Zhao appears in the ICI1J records, having
incorporated Eagle Energy (International) Limited in the BVI in 2007 though it’s not
clear what the company was used for.

A letter delivered to Zhao's last-known address was returned unopened.

Sun’s Battle

On the Xinjiang project, Sun was partnering with a new state-owned oil venture, China
National Star Petroleum Corporation. National Star had secured government
permission to drill for oil in Xinjiang’s Tahe Qilfield. Sun was brought in to build and
run the pipeline, a risky venture as the field was then considered a dud. Competitor
CNPC had given up on it after six years with no success.

“That place was tough, nothing but desert all around,” says Sun. “The only reason I got
the opportunity was because you had to gnaw the bone to get anything out of it.”

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 6 | |(& ]


https://www.documentcloud.org/documents/1008457-adept-act-enterprises-ltd.html
https://www.documentcloud.org/documents/1008457-adept-act-enterprises-ltd.html
https://www.documentcloud.org/documents/1008458-garland-international-trading-co-ltd.html
https://www.documentcloud.org/documents/1008458-garland-international-trading-co-ltd.html

Still, in its first year of operation, the pipeline made some $7 million in profit, according
to the lawsuit Sun filed in U.S. federal court in Los Angeles.

In 2001, Sun set up the BVI company to help structure the pipeline listing he hoped
would make him an even bigger player in the oil business. Sun wanted GeoMaxima to
eventually acquire the BVI company but Hong Kong stock exchange rules prevented him
from owning both, so he says he put the BVI company in the name of an associate.

Meanwhile, Sinopec took over National Star and became his new business partner in the
Xinjiang project. Trouble soon followed. Though Sun’s company had a 20-year contract
to serve as the exclusive pipeline for the Tahe field, Sinopec wouldn’t honor the deal, his
lawsuit says. It says Sinopec built its own pipeline and began diverting oil away from
sSun’s.

Sun filed a lawsuit, first in Hong Kong and then in Beijing. During negotiations at
Sinopec headquarters, Sun says, a lawyer for the oil giant pointed at Sun’s nose and
said: “You better think this through clearly. You're going to take a Chinese Communist
Party enterprise to a Chinese Communist Party court.... Can you possibly win?”

A few months later, in August 2005, Sun was detained at the Shenzhen border, the
lawsuit says.

Within months of his detention, the GeoMaxima board announced that it was
withdrawing the lawsuit filed in Beijing against Sinopec. Over the next few years, he
says, his assets were divvied up by his former employees. His Los Angeles lawsuit claims
they forged documents to sell his real estate and auction off other assets.

The offshore company that held a majority stake in Sun’s listed pipeline firm was
relatively easy to raid. It was held by an associate — though Sun recently claimed that he
couldn’t remember who the proxy was. He said he was certain, however, that prior to his
detention, it wasn’t Xing Xiaojing, the wife of one of Sun’s employee Zhang Yuping.
Records obtained by ICIJ show Xing did at some point become director and shareholder
of the company though the paperwork provides two conflicting dates for the
appointments: February 26, 2001 and August 31, 2005. The files also show that Xing
changed the BVI company’s name to Hong Chang China Limited in 2007.

Though records show Hong Chang China Limited is still active, Sun has no access to it.

The charges eventually lodged against Sun in a 2007 indictment were contract fraud,
false capital contributions, embezzlement and bribery, but the indictment was later
withdrawn.

A second indictment accusing him of embezzlement and bribery went to trial in 2009
but was adjourned without an immediate verdict. Such back-to-back failed cases are
unusual in the Chinese justice system but it’s not clear why prosecutors were unable to
secure a conviction.

Sun was released from the detention center in late 2010 while his case was still in l[imbo
— six weeks after his company’s vice manager for China, Shi Linhua, died of a cerebral
hemorrhage in a detention center near to where Sun was being held.

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 7 | j(8 ]



Sun spent another two years in “soft detention” — round-the-clock surveillance in a
rented Beijing apartment with no phone, restricted visits from his wife and only
occasional outings allowed, always with authorities escorting him. The second
indictment was formally dropped and Sun became a free man in March 2012.

Meanwhile, Sun’s efforts to track down the woman who took over what he says was his
BVI company, Xing, have failed. Records show that she owns a $1.8 million apartment
on the 20th floor of a luxury high rise in Hong Kong with views of the ferries
crisscrossing Belcher Bay.

No one was home when a reporter recently came to visit and neighbors said they weren’t
sure who lived there. A letter left in the mailbox did not get a reply.

CHINA LEAKS | Scandal-Torn Oil Industry Embraces Tax Havens | 8 | |(@i]



4

“Chinaleaks” stories censored in
mainland China

By Michael Hudson, Marina Walker Guevara and Alexa Olesen
January 22, 2014, 1:45 pm
http://www.icij.org/blog/2014/01/chinaleaks-stories-censored-mainland-china

Chinese authorities moved aggressively on Tuesday and Wednesday to block online
access to news reports exposing the secrecy-cloaked offshore holdings of China’s
political and financial elites.

Download a PDF of the investigation
in Chinese here

-

Internet censors prevented readers grea*tflrewallofchlﬁa org
in China from seeing investigative N

stories by the International
Consortium of Investigative
Journalists and several of its
publishing partners, including
Spain’s El Pais, Le Monde,

Test any wabs'i.lle and see real-time if it's cengored in China!

Suddeutsche Zeitung in Germany, Test your site
the Canadian Broadcasting Corp., |
and the U.K. and U.S. editions of The

Guardian, according to reports from Testresults for www.icij.org
news organizations and analytics by
GreatFire.org, which monitors web
censorship in China.

. . . ¥urnae Provincs
China routinely censors online
domestic content and blocks foreign L
social networking websites such as
Twitter and Facebook, but the broad
news blackout targeting so many
international media outlets was unusual in its scope. Individual sites have been targeted
in the past, including The New York Times and Bloomberg, which separately saw their
sites blocked after releasing reports on elite wealth in China.

Authorities block online access to ICIJ's exposé of Chinese
elite's offshore holdings

In Beijing, a spokesman for the Ministry of Foreign Affairs Qin Gang dismissed the story
calling it “hardly convincing” and said it raises “suspicions over the motives behind it.”

IC1J’s story was released in China early Wednesday and coincided with the trial of
prominent Chinese legal advocate Xu Zhiyong, a campaigner for greater financial
transparency. Xu could face up to five years in jail for activities linked to his campaign to
get officials to publicly disclose their financial assets. In a symbolic protest against the


http://www.icij.org/blog/2014/01/chinaleaks-stories-censored-mainland-china
http://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
https://www.icij.org/sites/icij/files/content/icij-chinaleaks-mandarin.pdf
https://www.icij.org/sites/icij/files/content/icij-chinaleaks-mandarin.pdf

proceedings, Xu and his attorneys refused to speak during the trial, the Washington
Post reported.

The ICIJ stories are part of its continuing “Offshore Leaks” probe. They identify offshore
companies controlled by many of China’s most powerful men and women — including
relatives of the Communist Party’s top leaders, at least 15 of the country’s richest
citizens, members of the National People’s Congress, and executives from state-owned
companies tarred by corruption scandals.

The reporting draws on previously secret records relating to nearly 22,000 offshore
clients with addresses in mainland China and Hong Kong.

A check of www.ICIJ.org
on the censoring
monitoring website —
GreatFire.org at 3:42 HTTPS://WWW.IC1).ORG IS 100% BLOCKED IN CHINA
a.m. Washington, D.C., " —— Gl on a Wghghted o
time — 4:42 p.m. Beijing | S S e

time — indicated that L

TESTURL TESTMEYWORD FAQ NEWS o

httpy: | e bdij.org

. i :N.Tr[ LAST 50 [I‘HS] 5 & 7 8 9 10 11 ﬂ'.hrm—ls.ir restricted

some Internet users in - 12 13 14 15 16 17 18 Contradictory

; 19 20 ) 22 23 24 25 | No censorship
China could access the i i e seaced "
site, but 100 percent of AT TESTED TUE, AN ZL 200
them were blocked from 1 TIMES (N THE LAST 30 DY) "
reading ICI1J’s story ALEN 0 24 208
about the offshore NVERAGE SPEED DOWNLOLL: O BYTES/SECOND

wealth of powerful

Chinese. GreatFire.org
also showed that 100 percent of mainland Internet users were blocked from reading
a blog post about how the consortium conducted its six-month China investigation.

BLOCXED

The Guardian reported that its website “appeared to be partially blocked” in China on
Wednesday. “Repeated attempts to access the story from China failed without a virtual
private network (VPN),” the paper said. “Some attempts to reach The Guardian’s front
page failed and access to other, unrelated stories was intermittent.”

IC1J shared highlights of the Chinese version of the story and linked to the online pieces
on Weibo, a Twitter-like Chinese social media website. But the IC1J account was
disabled within a few hours of the story’s release and could not be accessed again on
Wednesday.

Outside the mainland, the story is getting considerable media attention, with follow-up
coverage from the Associated Press, Fox News, the Financial Times, Agence
France-Presse, Australia’s Sydney Morning Herald and other outlets.

Time magazine called IC1J’s planned Jan. 23 release of a searchable database with all of
the nearly 22,000 names “an early Chinese New Year gift” for “anyone with an interest
in the intersection of power and money in the People’s Republic.”

CHINA LEAKS | Stories Censored in Mainland China | 2 | (€ &


http://www.icij.org/offshore
http://www.icij.org/
https://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
https://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
https://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
https://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china
http://www.theguardian.com/world/2014/jan/22/guardian-blocked-china-leaderships-offshore-wealth?CMP=twt_gu
http://world.time.com/2014/01/22/offshore-wealth-of-chinas-leaders/#ixzz2r7xZqSlA

ERARAY. MU TEEERRMER: SWSiE

ICIJ's Weibo page was closed down shortly after publication of our report, displaying the message: "Sorry
your account isn't acting normally. You can't currently sign in."

Government Intimidation

High-level corruption and a massive wealth gap are sensitive issues inside China. The
country’s Communist leadership has repeatedly sought to punish journalists who have
exposed the hidden assets of top officials and their families.

In November, a mainland Chinese news outlet that had begun helping ICIJ sift through
the offshore data pulled out of the reporting partnership, explaining that it had been
instructed by the government to back off the story. ICI1J is keeping the identity of the
news organization confidential to shield journalists from retaliation.

In reaction to the ICIJ teams’ China stories, Clark Gascoigne, a spokesperson for Global
Financial Integrity, a Washington, D.C.-based watchdog group, told Hong Kong’s South
China Morning Post that “rising inequality is perhaps the most notable impact of
offshore tax haven secrecy on China. As the rich get richer through tax evasion and by
using the world’s shadow financial system to shelter and multiply their illicit wealth, the
middle class, the working class and the nation’s poor suffer.”

Since it began exposing the contents of secret tax haven files in late 2012 and early 2013,
IC1J’s Offshore Leaks probe has sparked official investigations, policy changes and high-
profile resignations in several countries, and has been credited by the European Union’s
top tax official with being “the most significant trigger” behind Europe’s new effort to
combat offshore tax dodging.

In the latest phase of the investigation, ICI1J analyzed documents relating to mainland
China, Hong Kong and Taiwan in partnership with journalists from Ming

Pao newspaper (Hong Kong), Commonwealth Magazine (Taiwan) and Studdeutsche
Zeitung (Germany).

CHINA LEAKS | Stories Censored in Mainland China | 3 | j(€ &


http://www.scmp.com/news/china-insider/article/1410929/china-biggest-exporter-illicit-capital-says-watchdog-group
http://www.scmp.com/news/china-insider/article/1410929/china-biggest-exporter-illicit-capital-says-watchdog-group
https://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response
https://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response

Along with the The Guardian, the CBC and El Pais, publishing partners for “Chinaleaks”
stories include Le Monde (France), NDR (Germany), CBC (Canada), Le Soir (Belgium),
L'Espresso (Italy), Le Matin Dimanche and SonntagsZeitung(Switzerland), Trouw (The

Netherlands), the Asahi Shimbun (Japan), Newstapa (South Korea), The Global Mail
(Australia) and the Philippine Center for Investigative Journalism.

CHINA LEAKS | Stories Censored in Mainland China | 4 | }(€ &


http://www.lematin.ch/economie/donnees-secretes-journalistes/story/26419977

3

How we did Offshore Leaks China

A multinational team of journalists spent months combing
through secret tax haven records revealing offshore holdings of
China’s rich and powerful.

By Marina Walker Guevara

January 21, 2014, 10:00 pm
http://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china

The small group of journalists gathering in Hong Kong on a rainy summer morning had
arrived from all over: Beijing, Taipei, New York, Madrid, Washington, Berkeley and
Munich.

A veteran Chinese journalist greeted the group and talked about the “historic” nature of
the meeting: journalists from Greater China coming together to work on a highly
sensitive investigation alongside colleagues from Europe and the U.S.

The meeting kicked off a six-month probe into the
offshore holdings of China’s elite that the
International Consortium of Investigative
Journalists begins publishing today with media
partners from around the world. Along the way, the
journalists faced cultural and linguistic barriers,
government intimidation and the daunting task of
sifting through thousands of secret financial records.

The Greater China files are the largest segment of
the 2.5 million leaked offshore records ICIJ
obtained and has analyzed with more than 50 media
organizations since 2012. The documents reveal the
real owners and the dealings of more than 100,000
companies in 10 offshore jurisdictions. Image: Shutterstock

The stories previously published in the “Offshore Leaks” series have had impact across
the globe, triggering inquiries, resignations and policy changes in several countries.

Due to the complexity and language challenges posed by the China, Hong Kong and
Taiwan records, ICIJ set aside files related to those jurisdictions for a later installment
in the series.

With China continuing to step up media censorship, security quickly became one of the
China project’s biggest priorities. At the end of the Hong Kong meeting all project
members returned to their newsrooms equipped with encryption for email
communications. An encrypted online forum was used to swap findings and tips safely.


http://www.icij.org/blog/2014/01/how-we-did-offshore-leaks-china
https://www.icij.org/offshore/leaked-records-reveal-offshore-holdings-chinas-elite
http://www.icij.org/offshore/partners
http://www.icij.org/offshore/partners
http://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response
http://www.icij.org/blog/2013/04/release-offshore-records-draws-worldwide-response

Even within the forum, certain top officials were referred to using only previously
agreed code names.

The other challenge was the data itself. How to separate the extraordinary from the
routine and find the public interest inside a maze of more than 37,000 offshore
company holders? A first step was to build as many lists as possible of public figures:
Politburo members, military commanders, mayors of large cities, billionaires listed in
Forbes and Hurun’s rankings of the mega-wealthy and so-called princelings (relatives of
the current leadership or former Communist Party elders).

Through painstaking database work, a reporter in Spain cross-referenced the lists of
notable Chinese against the names of offshore clients listed within 1C1J’s Offshore Leaks
data. The added difficulty was that in most cases, names in the offshore files were
registered in Romanized form, not Chinese characters. This made making exact matches
extremely hard, because Romanized spellings from Chinese characters tend to vary
widely: Wang might be spelled Wong, Zhang could be Cheung, and Ye might be spelled
Yeh. Addresses and ID numbers helped confirmed many identities but many others
names were dropped because the reporting team could not be 100 percent sure that the
person was a correct match.

A picture slowly began to emerge: China’s elites were aggressively using offshore
havens to hold assets, list companies in the world’s stock exchanges, buy
and sell real estate and conduct their business away from Beijing’s red tape
and capital controls.

Among the offshore holders were at least 15 of China’s richest men and women, high-
level executives at state-owned companies and relatives of some of China’s top current
and former leaders.

Government Intimidation

Then the reporting entered a new phase. Team members worked across several
countries in Europe, Asia and the Americas to try to put these findings into context.
Beyond the leaked files, the reporters combed hundreds of public records, including
corporate filings, property records, financial disclosures, and documents produced by
lawsuits and regulatory and criminal investigations.

The small team juggled their extensive research, reporting and editing with hours on
email, phone and Skype, working in multiple time zones and coordinating interviews in
English and Mandarin.

As with any cross-cultural team scattered around the world, good communication was a
challenge at times. Also, editors in different countries had different views as to how
much time their reporters should devote to work on the project versus their daily
reporting obligations.

Disturbing news arrived in November in the form of a short, encrypted message from an
editor in Beijing. The note said that the reporters had been warned by government
officials to discontinue their work in the offshore project. They had to pull out
immediately from the reporting partnership.

CHINA LEAKS | How We Did Offshore Leaks China | 2 | J(& kI



The intimidation of IC1J’s partners came in the midst of a fresh government crackdown
on Internet criticism, particularly allegations of corruption. According to the Committee
to Protect Journalists, China imprisoned 32 reporters, editors and bloggers in 2013,
earning the country the third spot after Turkey and Iran in the ranking of the world’s top
jailers of journalists.

At ICIJ headquarters in Washington, DC, the project leaders made a decision to keep
the identities of the mainland Chinese reporters confidential to protect them from
further government retaliation.

Meanwhile, the rest of the team pressed ahead, sending letters to all government
officials, wealthy individuals and others named in the stories. Their response in most
cases was to not respond, a standard practice in China.

On January 23 ICIJ will release the more than 37,000 names from China, Hong Kong
and Taiwan on its Offshore Leaks Database, where online users will be able to explore
the offshore networks of each person.

It is the first time that such a large amount of secret information about
Chinese dealings in tax havens will be made available to the public.

The Offshore Leaks database was first published in June 2013 but details about China,
Hong Kong and Taiwan clients were withheld until the reporting was finished. The
37,000 offshore clients for Greater China is a conservative number because many names
in the Offshore Leaks database are not linked to a particular address.

IC1J expects the public to explore the database and help IC1J reporters find new leads
and new connections as the story of China’s elite’s relationship with tax havens
continues to unravel in the coming months.

CHINA LEAKS | How We Did Offshore Leaks China | 3 | J(&1&}


http://cpj.org/reports/2013/12/second-worst-year-on-record-for-jailed-journalists.php
http://offshoreleaks.icij.org/
http://offshoreleaks.icij.org/
https://offshoreleaks.icij.org/help?url=%2Fnodes%2F128738

The World’s oss-Border THE INTERNATION 4 FROJICT OF SHE CINTUR EOR ==
Investigatit oF INVESTIGATIV | PUBLIC INTEGRITY

IC1J Director: Gerard Ryle
Project Manager: Marina Walker Guevara

IC1J Senior Editor: Michael Hudson

Data Journalism Manager: Mar Cabra
Contributing Editor: Tom Stites

Senior Writer: Alexa Olesen
Interactive Graphic: Chris Zubak-Skees

Web Applications Developers: Rigoberto Carvajal and Matthew Caruana Galizia

Fact Checker: Peter Newbatt Smith

China Leaks Reporters

Manson Chum (Hong Kong)

Vivian Lu (Hong Kong)
Joseph Wat (Hong Kong)
Yishan Chen (Taiwan)
Christoph Giesen (Germany)

Commonwealth Magazine El Pais (Spain)
(Taiwan)

Trouw (Netherlands)

Ming Pao (Hong Kong) Newstapa (Korea)

Suddeutsche Zeitung (Germany) Asahi Shimbun (Japan)

NDR (Germany) Le Soir (Belgium)

The Guardian (UK) The Global Mail (Australia, now
Le Monde (France) defunct)


http://www.icij.org/journalists/gerard-ryle
http://www.icij.org/journalists/marina-walker-guevara
http://www.icij.org/journalists/michael-hudson
http://www.icij.org/journalists/mar-cabra
http://www.icij.org/journalists/alexa-olesen
http://www.icij.org/journalists/rigoberto-carvajal
http://www.icij.org/journalists/matthew-caruana-galizia

The World' t Cross-Border THE INTERN G A PROJLCT OF THI CINTER FOR
adlons e
Investigati am oF INVE PUBLIC INTEG

People’s Republic of Offshore

Contact

Gerard Ryle, ICIJ Director
The Center for Public Integrity
910 17t Street, NW, Suite 210
Washington, DC 20006
gryle@icij.org

202-481-1217

Gerard Ryle leads the IC1J’s headquarters staff in Washington, D.C.,
as well as overseeing the consortium’s more than 160 member
journalists in more than 60 countries. Before joining as the IC1J’s first
non-American director in September 2011, Ryle spent 26 years
working as a reporter, investigative reporter and editor in Australia
and Ireland, including two decades at The Sydney Morning

Herald and The Age newspapers. He uncovered some of the biggest
stories in Australian journalism, winning that country’s highest
journalism award four times. He is a former deputy editor of The Canberra Times and a
former Knight-Wallace Journalism Fellow at the University of Michigan. He is the author of
a critically acclaimed book, Firepower, and has contributed to two other books on
journalism, published in the U.S. and Australia.



mailto:gryle@icij.org

	!ICIJ_ChinaLeaks_Contents
	01_China_LeakedRecordsChina
	Princelings Go Offshore
	China Embraces Offshore
	Profits and Corruption
	Offshore’s Future

	02_China_ChinaWhoUses
	03_China_ChinaOilIndustry
	Border Crossing
	Secret Power
	The BVI Connection
	Sun’s Battle

	04_CPI_ICIJ_China_CensoredinMainland
	ICIJ's Weibo page was closed down shortly after publication of our report, displaying the message: "Sorry your account isn't acting normally. You can't currently sign in."
	Government Intimidation

	05_Secrecy_HowWeDidChina
	Government Intimidation

	ICIJ_ChinaLeaks_Team
	!_SecretsExposed_Contact

